Sablonteszt blog

Sablonteszt blog

Egy kis forrasztás - Hubsan X4 H107 C motorcsere

2015. november 30. - Dormán Tamás

forraszto_paka.jpgVégre olyan helyre jutottam, ahol volt forrasztópáka és egy hozzáértő ember, aki már csinált ilyet, úgy hogy nekiálltam szétszedni a Hubsan X4-et és kicserélni a döglött motort. A gépet nagyjából  5 perc szétszedni, mert egyszerű, mint a faék. Mielőtt azonban ezt megtettem volna, ujjal körbetekertem a propeller segítségével minden motort, hogy jól emlékeztem-e a hibás darabra. Igen, még mindig a jobb hátsó motorban ropogott valami és nem is tudta a Hubsan megforgatni. Mielőtt azonban további bontásra került volna sor, alá raktam egy fehér A4-es papírt és körberajzoltam a koptert, illetve feljelöltem a propellerek helyzetét, hogy ne tévesszem el az összerakáskor, hogy mi hova is való.

Ezután leszedtem egy csipesszel a 4 propellert, a propellervédő keretet, majd megfordítottam a gépet és kicsavaroztam a hasán lévő két csavart, amihez egy órás csavarhúzó szettet vettem igénybe. A csavarok eltávolítása után a kopter hasa egyszerűen lepattintható, a csavarokra azonban vigyáznunk kell, mert egyrészt marha kicsik, másrészt órás csavarhúzóban nincsen mágneses –erősen kontraindikált lenne:D – és ha a csavar elgurul, akkor a motor mágneses része simán be tudja vonzani.

A gép széthajtása után két dolgot kell megjegyezni: hogy CW (óra járásával megegyező) vagy CCW (óra járásával ellentétes) motort kell kicserélnünk, illetve hogy melyik a pozitív és melyik a negatív lába. Jellemzően a piros-kék kábelezésű motorok a CW, míg a fehér-fekete motorok a CCW forgásirányúak, nálam egy CCW motor volt halott. A fehér a negatív pólus, míg a fekete a pozitív, ami furcsa, mert általában a fekete szokott lenni a negatív, de ez mindegy is, a lényeg a színek bekötése.

 A művelet után ki kell műteni a motort a motortartóból, amihez le kell venni a gumilábakat. A motort én egy fogóval egyszerűen kihúztam, a tengelyénél fogva, mivel tudtam, hogy halott. Ekkor láttam, hogy a műanyag váz is repedt egy kicsit, ezek szerint a gumitalp még sem vezeti el olyan jól az ütéseket, mint gondoltam. A motor egyik kábele ráadásul ki volt dörzsölve, ezért majd figyeljünk oda, amikor az új motort behelyezzük, hogy ne nyírja el a váz. Miután kiszedtük a motort a kábelezés mentén és kiterítettük, egyszerűen le kell forrasztani a nyák megfelelő bekötési pontjáról, majd ugyan oda beforrasztani a megfelelő színű kábelekkel ellátott cseremotort, majd az akkumulátort rádugva nézzük meg, megforgatja-e. Mivel rendben megindult, ezért egy vékony fejű csipesszel visszanyomkodtam a kábelezést a műanyag fülekbe és összeraktam a gépet, ügyelve arra, hogy ne nyíródjon a kábel. Utána jöhet vissza a csavar a csavarhelyekre. Amire még figyeljünk, hogy a motortartó könyököt pattintsuk vissza a helyére és kössük át szigetelő szalaggal, mert így jobban bírja a nagy igénybevételt.

A szerelés nagyjából 15 percet vett igénybe, de egy gyakorlottabb ember szerintem 5 perc alatt megoldotta volna az egészet. Meglepően könnyű, otthoni körülmények között is elvégezhető javítás. Akinek van cseremotorja és forrasztó pákája, bármikor nekiállhat. Akinek nincsen, az meg vehet az alábbi linken:

Szükséges hozzávalók

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sajatsablontesztblog.blog.hu/api/trackback/id/tr912003204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marciart 2015.12.01. 15:09:59

Egyébként az a pöcök az esés miatt van, amikor leesik kipattan ez által tompítja az ütést.
Szerintem ötletes.

Jackal_ 2015.12.01. 16:22:44

@Marciart: Igen, tudom, csak sajnos ha eleget odavered, akkor egy idő után elfárad az anyag és mindentől kipattan. Ezért én rátettem egy kis szigetelő szalagot, mert így is ki tud pattanni, de legalább az is kellően rugalmas. Nekem bevált, egy baja van, hogy marhára ragad a váz a leszedés után:D
süti beállítások módosítása