Sablonteszt blog

Sablonteszt blog

Olcsó racer projekt - építsem vagy megvegyem ?

2016. január 07. - Dormán Tamás

post-buildbuy.jpg

Ez egy teljesen szakmaiatlan eszmefuttatás, még csak nem is cikk, inkább gondolatébresztő. Arra alapozom, amit netről össze tudtam vadászni, nincs tényleges, kézzel fogható tapasztalatom, ahogy annak sem aki először csinál ilyet. Aki konkrétabb információra vágyik az alkatrészekkel és az építéssel kapcsolatban, annak vagy várnia kell vagy ajánlom az egyik "konkurens", de nagyon színvonalas blogot a bzsolt.blog.hu-t (aminek a címe a közeljövőben zsoleszfpv.blog.hu-ra  változik). A dilemma a címben található. Akkor szokott ez bekövetkezni, amikor valaki szeretne kilépni a játék szintű (toy grade) multirotoros gépek világából és közeledne a hobby szintű (hobby grade) kategóriához, de nem tudja, mit és hogyan tegyen pontosan. Kéne valami jó gép, de nem értek az építéshez, most mit csináljak? Először biztosan azt fogom tenni, hogy felírom a pro-contra érveket, hátha ez tisztítja a képet, nézzük, mi szól mellette és ellene.

Veszek egy kész modellt
+ nincsenek rejtett költségek (elfelejtett zsugorcső, csatlakozó stb.)
+ nem kell vacakolni az összeépítéssel (jaj nem jó helyre esik a furat, hiányzik egy szerszám, nem jó a csavaron a menet stb.)
+ gyorsabb, nem kell összevárni az alkatrészeket
+ NEM KELL HOZZÁ SZAKTUDÁS (ha nincs, akkor ugye csak ez az opció marad)
+ nem tudunk elkötni valamit, ami műszaki hibát okoz
+ nincs szükségünk plusz beruházásra (pl. forrasztópáka, multiméter, imbuszkulcs készlet stb.)
+ általában RTF, vagyis bekapcsolod, repül
+ van ARF (néhány dolog hiányzik, táv, akku stb.) és BNF verzió (bind and fly=csak távirányító kell hozzá)
- javítás egyes esetekben drága
- nem lehet átalakítani tetszés szerint
- esetlegesen egyedi alkatrészek
- kötve vagyunk ahhoz, amit megvettünk, kisebb mozgástér
- bizonyos esetekben az alkatrészek limitálják a jövőbeni fejlesztési lehetőségeket (pl. ESC-k áramtűrő képessége és egy nagyobb cellaszámú akkumulátor esete)
- ha nem EU raktárból hozzuk be (már pedig ott nem lesz) akkor az ÁFA+VÁM költségek jelentősek

Építek egy kész modellt
+ szabadon variálható, igényre szabható 
+ nincs ÁFA és VÁM, kivéve a 10.000 Ft fölötti alakrészeknél (pl. távirányító)
+ ha elromlik, meg tudjuk szerelni
+ fejleszthető a jövőben
+ nem vagyunk kötve gyártói megoldásokhoz, pl. adó-vevő páros
+ valószínűleg olcsóbb, mert a munkadíjat nem kell kifizetnünk
+ aki ért hozzá, annál az építés élvezeti érték
- sok idő összevárni az alkatrészeket, ráadásul ha valami késik, vagy nincs raktáron akkor a projekt áll. Így szoktak a dolgok az asztalfiókba kerülni és soha el nem készülni
- műszaki hiba esetén a garanciáztatás macerás, mert be kell bizonyítanunk, hogy nem mi kötöttünk félre valanmit (ez persze lehet pro érv is, hiszen csak egy dolgot kell cserélnünk, nem az egészet visszaküldeni)
- sok munkaórát kell beletenni, időhiányban nem érdemes elkezdeni, illetve lehet hogy a mi időnk többe kerül, mint kifizetni az összeépítés plusz költségét
- senki nem tesztelte az alkatrészeket együtt, elő jöhetnek különböző kompatibilitási problémák
- SZAKTUDÁST igényel az összeszerelés
- szerszámok szükségesek az összeszereléshez, ami plusz költség, ezeket csak akkor érdemes megvenni, ha hosszú távon akarunk velük dolgozni

Nos, ha végig nézzük a pozitív és negatív érveket, akkor el tudjuk magunkat helyezni a két csoport valamelyikében. Általában a dolog a szaktudáson áll vagy bukik, persze vannak "how to solder an ESC" jellegű youtube videók, de azért van abban rizikó, hogy mi mókoljuk össze. A dolgot relatíve nehéz feloldani, de vegyük azt alapul, hogy az emberek 90%-a az első csoportba tartozik (és a maradék 10% 50%-a pedig a lusták vagy az időhiányosak közé), tehát ők egyszerűen vesznek valamit, amit a neten találnak és kész.

Én biztosan az első csoportba sorolom magam, de nagyon szeretnék a másodikba tartozni. Mi ilyenkor a megoldás? Az, hogy a dolgokat fordítva fogjuk csinálni, veszünk egy már összerakott drónt, ami jó alap lesz repkedni, látjuk hogyan működik és szétszedjük, hogy lehessen rajta gyakorolni a szerelést (meg úgy is fog törni, akkor meg szerelni kell:D). Éppen ezért felsoroltam, hogy nagyjából milyen modellekhez tudtok nyúlni, ha ti is ebbe a csoportba érezitek magatokat.

Walkera

Eachine (Banggood brand, vagyis csak ott fogjátok megtalálni őket)

Egyéb

Jó széles a felhozatal, ezért szűkítsünk kicsit a dolgokon, illetve elevenítsük fel, hogy melyik rövidítés mit jelent, ezekre figyeljünk is, amikor megveszünk valamit:

RTF: ready to fly, vagyis dobozból kibontva repül, minden a csomagban van, amire szükségünk van (kivéve a ceruza elemeket).
BNF: bind and fly, vagyis a doboz mindent tartalmaz, kivéve távirányítót (de semmi baj, mert van néhány távirányítós cikk az oldalon, azokat kell olvasgatni:D).
ARF: almost ready to fly: majdnem repül, de még sem, mert néhány dolog hiányzik belőle. Ilyen a távirányító (adó), a vevő, az akkumulátor, esetenként más is. 
DIY: do it yourself, vagyis csináld magad, itt kapsz egy marék alkatrészt és neked kell összeszerelned a gépet (ennek annyi értelme van, hogy az alkatrészeket kipróbálták egymással és egyszerre érkeznek, nem kell bevárni őket, de ennyi erővel te is megveheted egyenként a dolgokat). Általában az első hármat egészíti ki, pl. BNF (DIY).

Sajnos a cikk véges hossza miatt nem tudok kitérni a modellek elemzésére, de egyébként is szükséges a szűkítés, tehát szórjuk ki egy részüket az alábbi (általam megállapított, de nektek lehetnek más szempontjaitok) szempontok alapján:

Méret: ne legyen kisebb mint 250mm és ne legyen nagyobb mint 280mm, ezzel kiesnek az alábbiak: Walkera Furious, DYS X micro 160, Scorpion LKTR 120mm
Költségek: Nem nagyon szeretnék 60-70.000 Ft-nál többet kiadni (végül is nálam ez egy kamerás alapgép - Cheerson CX-20, XK Detect X380 - helyett lesz), de ebben nem kell benne lennie a távirányítónak, ha az normális, ezzel kiesnek az alábbiak: két drágábbik Walkera Runner 250, DYS X230
Távirányító kérdés: ha már ennyi pénzt kiadok valamire, szeretném ha egy olyan távirányítóval rendelkezne, amelyiket más modellekre tovább lehet vinni. Itt két lehetőség marad, vagy jó a táv (pl. devotizeolható vagy sok csatornás), vagy nincs is táv, mert akkor én választok egyet, ezzel kiesik: ROA Parkour 280 (4 csatornás táv pff.), a 88.000 Ft-os Eachine csomag (ennyiért ne egy 6 csatornás táv legyen benne), illetve az Eachine Falcon (ha lenne belőle BNF/ARF verzió, akkor kéne)

Nézzük mi maradt:

 Ez még mindig nagyon sok (bár szívem szerint megvenném mindet:D), szóval szűkítünk:

  • A Walkera runner az DIY, ugye pont azt nem akarom, hogy nekem kelljen összerakni, ki is esett
  • Eachine Racer Monitorral, hmm jó lenne, de még repülni sem tudok és megvehető az FPV szett külön is (és inkább szemcsivel tolnám), ő tőle is elbúcsúzunk, ciao
  • Lisam Racer LS-268 és a Lisam Keel még csak érkezik, nem tudjuk megvenni, adiós

Innentől kezdve nehézzé válik a dolog, mert mindkét megmaradt versenyzőnek kiváló tulajdonságai vannak és csak kicsivel jobbak vagy rosszabbak, mint a másik. Fontos, hogy a két racer NEM UGYANAZT a vázat kapta, az EC250 tulajdonképpen egy 250mm-es ZMR váz. Néhány mondatban összefoglalom, nálam mi döntötte el a sorrendet, kezdjük visszafele:

2. Eachine Racer 250 FPV: szerintem 40K körüli ár nagyon vonzó, amitől a gép nagyon előnyös, hogy van benne FPV előkészítés és az FPV monitor / szemüveg külön is megvehető a későbbiekben, ha rákapnék ilyesmire. Két dolog nem tetszik benne, az egyik a váz, nagyon szűk, ezért valószínűleg nem férne el benne más formájú vagy nagyobb kapacitású akkumulátor (amit egyébként nem ajánlok, lesz erről majd egy cikk), illetve a távirányító/vevő hiánya. Megnéztem, hogy a nagyobb csomagokban mi van és FlySky I6-ot adnak hozzá, ami egy hat csatornás távirányító. Én ezt keveslem, mert nem biztos, hogy tovább tudnám vinni más gépekre, az alacsony csatornaszám miatt. A többi alkatrészt megfelelőnek látom, CC3D vezérlő, 2204 2300KV motorok (ezek ugyan azok a két gépen, bár itt nem látom a márkát), ESC-k gyakorlatilag ugyan olyanok, szóval ezek alapján nem lehet dönteni.

1. Eachine EC250 Racer: 60.000 Ft-os ár, ami 50%-kal magasabb mint az Eachine Racer 250 FPV-é, ez soknak tűnik. Műszaki értelemben véve a két gép egyforma, de ez a csomag egy Radiolink AT9-es rádiót és táskát is tartalmaz, illetve ZMR 250-es vázat, cserébe nincs benne az 1000TVL kamera. Ez a váz magasabb, ezért valószínűleg nagyobb akkumulátor is befér. A kamera hiányát én itt nem vettem hiányosságnak (persze aki akarja, számolja bele az árba), mert eleinte nem akarok FPV-zni, csak meg akarok tanulni repülni, ha viszont egyszer FPV-zésre adom a fejem, akkor olyan kamerát szeretnék a gépbe, amit át tudok tenni másik kopterre is, pl. egy Mobius Action camet (van EU raktárban) vagy valamelyik Runcamet. Ha egy kicsit játszunk az árakkal, akkor egy érdekes dolgot tapasztalhatunk:

+ 59.000 Ft - Alapár
-  34.000 Ft - Radiolink AT9 9 csatornás távirányító 
-   5. 300 Ft - Eachine táska
--------------------------------------------------------------------------
  19.700 Ft - ennyit fizetünk a gépért, ami szerintem nagyon jó ár

A távirányító egy jó kis 9 csatornás készülék, a táska pedig azért kell, mert egy racert csak nem Tesco-s szatyorban fogunk szállítani...Sajnos a dolognak vannak azért korlátai, pl. nem tudunk feltenni rá 4S akkumulátort, a kis áramtűrésű, 12A-s ESC-k miatt (a csúcs terhelést nem találtam meg), iletve az FPV felszerelését magunknak kell megoldanunk, de szerintem első racernek nem rossz ez. 

Egyetlen dolgot látok, ami megváltoztathatná a döntésemet, ha az Eachine Falconból lenne egy BNF verzió...A cikknek lesz folytatása, ha megvettem a gépet (erre azért még várnotok kell), addig is felkészülünk "szakmailag" néhány alkatrészből, hogy tudjuk majd, mi a dörgés, amikor megjön a csomag.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sajatsablontesztblog.blog.hu/api/trackback/id/tr112003128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Krisztián Ambrus 2016.01.13. 07:05:38

Szia! A cikk tökéletes! Mintha a fejembe láttál volna. Azt leszámítva, hogy én szívesen építenék. A cikk végén Eachine EC250 Racer Drone With RadioLink 2.4G 9CH AT9 Transmitter R6D CC3D RTF lett a választásod. Ez tényleg egy nagyon jó vétel. Sajnos mire én elolvastam, a Banggoodon már csak a Mode 1 (Right Hand Throttle) verzió elérhető. Ezt nem lehet a beállításkoknál módosítani? vagy más okból is van jelentősége, hogy jobb vagy bal kéznél van a gáz? várom válaszod. köszi

Jackal_ 2016.01.13. 07:12:52

Szia, én is láttam hogy elfogyott, szóval én sem vettem meg. A másik ok, hogy annyira rossz az idő, hogy egyszerűen nincs értelme kimenni repülni (próbáltam vasárnap, de esélytelen). A Mode1/2 dolog azért érdekes, mert általában át lehet kapcsolni a távokat, ráadásul Radiolink AT9-et külön is lehet kapni, tehát nem hiszem, hogy egy 30.000-es rádiót ne lehetne, de ez felkeltette az érdeklődésemet, szóval meg fogom nézni a gyári manualt. Elvileg át is lehet kötni, csak találni kell egy robbantott ábrát a távról (bár ilyet még nem csináltam, szóval mindenképpen meg kell nézni a belső felépítését)

A mode1-nek annyiban van jelentősége. hogy én megszoktam kezdetektől fogva a Mode2-t, ráadásul ha van másik géped,@Krisztián Ambrus: ami Mode2, akkor nagyon zavaró váltogatni (én az MJX X600-nál egyszer menet közben véletlenül átkapcsoltam Mode3-ba, fel is akasztottam a fára:D)

Jackal_ 2016.01.13. 10:44:46

@Krisztián Ambrus: Bevágom, miért vicces az, amit linkeltél:
Controller Mode: MODE1, MODE2, e szerint mind a kettő, vagyis a távon lehet állítani, szóval vagy a Banggood vagy az Ali elírt valamit. Mindjárt dobok egy levelet a Banggoodnak, hogy akkor ez most hogy van. A manualt még nem volt időm átolvasni az AT9-el kapcsolatban, de ha megtettem, reagálok még.

Krisztián Ambrus 2016.01.13. 22:45:39

igazából hiába állítod át hogy melyik legyen a gáz, az egyik kar fel le irányban nem rugózott. Ez a kar alkalmas gáznak, nem? csak egy vacak távirányítóm van abból indulok ki,

Jackal_ 2016.01.14. 12:53:43

@Krisztián Ambrus: igen, elvileg a Mode 2 esetében visszatér a kar, mert van benne egy rugó. Ez azért érdekes, mert pl. az MJX X600-nél a bal kar Mode2-nél nem tér vissza középre, csak a Mode 3-nál, szóval nem egy kőbe vésett szabály ez. Elvileg ki lehet cserélni a rugót egy Mode1-es távon is, hogy Mode2 legyen, de ennek utána kell olvasni, sajnos nem olyan egyszerű, mint gondoltam.
süti beállítások módosítása